

ТАЄМНИЦЯ
РОЗКРИТА
Що таке «одна нова людина» і чому це важливо?
Простими словами, це шлюб між євреями та неєвреями в Тілі Ісусовому на голгофському хресті. А як це працює і як воно впливає на наше життя віри сьогодні?
ЕФЕСЯН 2:13-18
«Нині ж ви — у Христі Ісусі; колись ви були далекі, тепер стали близькі кров'ю Христа. Бо він є нашим миром, що зробив з двох одне, зруйнував своїм тілом перегородку, знищивши ворожнечу, усунувши закон заповідей навчаннями, щоб з двох збудувати в самому собі одну нову людину, влаштувати мир, хрестом примирити з Богом обох в одному тілі, знищивши в ньому ворожнечу. І, прийшовши, благовістив мир вам — далеким і близьким; бо ті й другі мають через нього доступ до Батька, в одному дусі».
ЩО ТАКЕ «ОДНА НОВА ЛЮДИНА» І ЧОМУ ЦЕ ВАЖЛИВО?
Ми маємо подякувати апостолу Павлу за слова «одна нова людина», які можна побачити вище в 2-ому розділі Ефесян. Це єдиний раз, коли ця фраза з’являється у Святому Письмі, тому нам треба трохи глибше копнути, щоб побачити, що саме говорить Павло. По-перше, в контексті писань Павла лежить його покликання бути «апостолом язичників» (Римлян 11:13), а це говорить нам про його боротьбу за язичницькі народи і їхню роль тепер, коли добра звістка про спасіння проголошується з Юдеї та Самарії до кінців землі. Сама єврейська історія в єврейському Писанні, що пророкує прихід єврейського Месії, який народився в єврейській родині і прожив Своє життя, мандруючи і навчаючи на території Ізраїля, різко змінюється, коли Він помирає на хресті за гріхи не тільки єврейського народу, але й всього світу. Щоб розібратися, що Павло розуміє під «однією новою людиною» з єврея та неєврея, ми розглянемо цю фразу слово за словом.
ОДНА:
Слово «один» має велике значення в Біблії, оскільки воно використовується для опису самого Бога. Повторення Закону 6:4: «Слухай, Ізраїлю: Господь, Бог наш — Господь один!». Святе Письмо відкриває нам одинність Бога — це сполучна єдність Отця, Сина і Святого Духа (Мт. 28:19). Те саме слово, як у Повторенні Закону 6, вживається і в Бутті 2:24: «Покине тому чоловік свого батька та матір свою, та й пристане до жінки своєї, і стануть вони одним тілом». Чоловік та жінка, дві дуже різні істоти, у подружжі стають «одним тілом». Сам Ісус/Єшуа вжив слово «одно», щоб описати єдність, коли молився, щоб Його послідовники її мали.
Івана 17:20-23
«Та не тільки за них Я благаю, а й за тих, що ради їхнього слова ввірують у Мене, щоб були всі одно: як Ти, Отче, в Мені, а Я — у Тобі, щоб одно були в Нас і вони, щоб увірував світ, що Мене Ти послав. А ту славу, що дав Ти Мені, Я їм передав, щоб єдине були, як єдине і Ми. Я — у них, а Ти — у Мені, щоб були досконалі в одно, і щоб пізнав світ, що послав Мене Ти, і що їх полюбив Ти, як Мене полюбив».
Павло, як досвідчений учений, безперечно, посилається на це розуміння цього слова і використовує його, щоб указати на єдність євреїв та неєвреїв, яку вони тепер мають у Месії через голгофський хрест. Павло пояснює всім послідовникам Ісуса/Єшуа — євреям і язичникам, чоловікам і жінкам — ми маємо єдність у Ньому. Це розуміння життєво важливе для нас у мережі «Одна нова людина». Ми бачимо своїм покликанням проголошувати цю істину і робити її реальною в наші дні, об'єднуючи лідерів з євреїв та неєвреїв у Тілі Месії.
НОВА:
Тепер розберемо слово «новий». У Писанні це слово може мати значення «абсолютно новий», як щось, чого раніше не бачили, або воно може означати «зроблений новим», як щось оновлене або відновлене. Тут ми маємо справу з тим, що можна назвати «вже, але ще ні», як це подано в Писанні. Друге послання до Коринтян 5:17: «Отож, хто в Христі, той нове створіння; стародавнє минуло, тепер [усе] нове».Про що нам тут говорить Писання — це про міру сили, яка працює в нас. Та, все-таки, з досвіду ми також знаємо, що не стали цілком іншою людино порівняно з тим, ким були до того, як спаслися. Ми — та сама людина, але оновлена і перемінена її версія, що робиться здатною функціонувати в повноті Божих планів і цілей для неї.
Це важливо, якщо зважити на складники оцього «нового». «Одна нова людина» складається з єврея та неєврея, і якщо ці складники втратять свій первинний характер у процесі ставання новою людиною, то користі нам від цих тотожностей більше не буде. Проблема тут буде в тому, що більша частина Біблії тоді стане пустою та неактуальною, оскільки вона говорить про єврейський народ, а його тепер нібито не існує в очах Бога. Цього, звичайно, не може бути ніяк, бо в Книзі Єремії нам сказано, що тільки коли сонце й місяць перестануть з'являтися, Ізраїль припинить бути народом Божим (Єремії 31:35-36). Цей вірш і багато інших виключають те, що Бог більше не визнає єврейський народ унікальним та відокремленим від решти народів на землі. Отже, що ми тут бачимо: євреї та неєвреї оновлюються і перетворюються, стаючи тими, хто функціонує в повноті Божих планів і цілей для них.
ЛЮДИНА:
Останнє слово, що нам треба розібрати, найбільш зрозуміле. Людина означає, в широкому сенсі, людство. У перекладі Огієнка вжито архаїчне в цьому значенні слово «чоловік», що раніше означало людину, тобто особу чоловічої або жіночої статі. У грецькій мові це слово anthrōpos, звідки маємо антропологію — науку про людину та її поведінку. Anthrōpos означає людство в цілому, чоловіків та жінок з усіх народів землі. Тут є чим захоплюватись, бо це говорить нам, що «одна нова людина» — то сила Божа, яка об'єднує і оновлює все людство. Жоден куточок не лишається неторкнутим Божими планами й цілями в «одній новій людині», а, отже, це важливо для кожного, хто прагне, щоб Боже Царство прийшло і воля Його здійснилася на землі, як на небі.
«ОДНА НОВА ЛЮДИНА» — ЦЕ ШЛЮБ МІЖ ЄВРЕЯМИ ТА НЕЄВРЕЯМИ В ТІЛІ ІСУСОВОМУ НА ГОЛГОФСЬКОМУ ХРЕСТІ.
Як ми бачили вище, слово «одна» в «одній новій людині» говорить про єдність, яку ми бачимо в шлюбі, бо дві дуже різні сутності об’єднуються в одне ціле. Силою, що дозволяє цьому статися, є хрест, як ми бачимо у 16-му вірші 2-го розділу Ефесян. У наступному розділі Павло говорить про цю подію як про таємницю, яка об'явилася, тобто відкрилася.
Ефесян 3:1-6
«Для цього я, Павло, став в'язнем Ісуса Христа — для вас, погани... бо мені через об'явлення сповіщена таємниця, що... в інших поколіннях вона не була виявлена людським синам так, як ото тепер Духом об'явлена святим апостолам і пророкам... що й погани є співспадкоємцями, є одним тілом і співучасниками обітниці в Ісусі Христі — через сповіщення благої звістки».
Як ми знаємо з 11-го розділу Дій, коли Петро повернувся з дому Корнилія, учні спочатку не зрозуміли включення язичників (неєвреїв) до спільноти Ізраїля. Дiї 11:18 «І, почувши таке, замовкли вони, і Бога хвалили, говорячи: «Отож, і поганам Бог дав покаяння в життя!». Це дивовижно для нас 2000 років по тому, коли переважна більшість Тіла Месії — язичники. А також у світлі багатьох пророцтв, які проголошують, що язичники прийдуть до Месії (Іс. 2:2, 49:6 та ін.).
Як ми бачили вище, на початку 3-го розділу Ефесян, Бог Сам робить перший крок і дає це одкровення Павлові, щоб він поніс його до язичників. Павло тут має унікальне завдання подолати прірву між єврейським народом з його розумінням Божого плану аж до цього дня і цим новим одкровенням, яке формуватиме Тіло Месії у всі часи. У світлі цього важкого і комплексного завдання Павло єдиний знавець справи, якого Бог кличе бути апостолом. Він здобув повну рабинську освіту коло ніг найбільш видатних і освічених рабинів свого часу. Він був багатий і від народження пов’язаний з Римською імперією її громадянством. Він, безсумнівно, говорив і писав багатьма мовами. Отже, як саме Павло описує цю таємницю?
Ефесян 3:8-12
Мені, найменшому з усіх святих, дана ця ласка — благовістити між поганами незбагненне багатство Христове, просвіщати всіх, у чому полягає служіння таємниці, що од віків була схована в Богові, який усе створив [через Христа]; аби могла тепер виявитися через церкву начальникам і володарям на небі різноманітна Божа премудрість, згідно з одвічною постановою, яку він виконав у нашому Господі Ісусі Христі, що в ньому маємо сміливість і доступ у надії через віру в нього.
Павло використовує слово «служіння», щоб описати таємницю «однієї нової людини». Грецькою це «койноніа», що означає спілкування, спільність, спільноту, причастя або співучасть. Бог поєднав євреїв та неєвреїв у тісному спілкуванні, і таким чином ми можемо «просвіщати всіх, у чому полягає служіння таємниці». Крім того, Павло каже нам, що служіння таємниці, яке і є «одна нова людина», має бути оголошене через Церкву начальникам і володарям на небі. Павло використовує фразу «на небі» п'ять разів у Посланні до Ефесян, і це має велике значення для розуміння важливості «однієї нової людини». У Филип’ян 3:5 сказано, що Павло був фарисеєм, а в Діях 23:8 — що вони навчали про воскресіння мертвих та існування ангелів і духів, як це робив Ісус. Коли Павло посилається на небесні місця, він має на увазі духовну сферу, де мешкають ангели та демони. В Ефесян 6 говориться, що "наша боротьба не є з тілом і кров'ю, але із начальниками, з владою, із світовими правителями темряви цього [віку], з піднебесними духами злоби" (Еф. 6:12). Ми також знаємо з Ефесян 1, що «на небі» — це також у місці, де стоїть престол Божий: «що Він її здійснив у Христі, воскресивши Його з мертвих і посадивши праворуч себе на небі,— вище від усякого начальства, і влади, і сили, і панування, і всякого імени, що назване не тільки в теперішньому віці, але й у майбутньому» (Еф. 1:20-21).
Павло сказав, що спілкування, яке "одружує" єврея з неєвреєм в "одну нову людину", — це те, що проголошує всевладдя Бога над начальствами та владами в небесних місцях, і це надзвичайно важливо для мережі «Одна нова людина». Це наш біблійний мандат — ми, як «одна нова людина», збираємо і проголошуємо нашу єдність.
ТОЖ ЯК ПРАЦЮЄ «ОДНА НОВА ЛЮДИНА» І ЯК ЦЕ ВПЛИВАЄ НА НАШЕ ЖИТТЯ ВІРИ СЬОГОДНІ?
Для спільноти «Одна нова людина» збиратися життєво необхідно. Тут «служба (або спілкування) таємниці» набуває тілесного вигляду, коли єврей сідає поряд з неєвреєм і п’є з ним каву та розмовляє. Незважаючи на заяву Павла в Ефесянах, через якихось декілька століть єврей та не єврей стали цілком відчужені один від одного в Церкві. Євреї, що прийняли Месію, втратили свою тотожність і розчинилися серед інших народів, а євреї, що не стали християнами, зазнавали численних нападів і кривд, коли їх гнали з місця на місце послідовники їхнього земляка-єврея Ісуса/Єшуа. Але Бог був вірний Своєму слову, і єврейський народ ніхто не зміг винищити. Відмінність між євреєм та неєвреєм і досі дуже важлива, бо це двері для глобального благословіння та відродження. Єврей та неєврей взаємовигідно пов'язані між собою. Що благословляє єврейський народ — благословляє і інши народи, а що благословляє їх — благословляє і євреїв. Основу цього взаємовигідного зв'язку лежить у поклику Авраама — батька єврейського народу. Буття 12:3: «І поблагословлю, хто тебе благословить, хто ж тебе проклинає, того прокляну. І благословляться в тобі всі племена землі!». Павло пише про це ще ширше в 11-й главі Римлян: «А коли їхній занепад — багатство для світу, а їхнє упокорення — багатство поганам, скільки ж більш повнота їхня?» (12-й вірш). Коли єврейський народ досягне своєї повноти, на неєвреїв чекають багаті благословіння. Те саме стосується єврейського народу, коли прочитати трохи далі.
Римлян 11:25-26
Бо не хочу я, браття, щоб ви не знали цієї таємниці, щоб не були ви високої думки про себе, що жорстокість сталась Ізраїлеві почасти, аж поки не ввійде повне число поган, і так увесь Ізраїль спасеться, як написано: «Прийде з Сіону Спаситель, і відверне безбожність від Якова»,
Коли ми благословляємо і заохочуємо один одного заради досягнення нашої повноти, це приносить взаємне благословіння кожному. Коли ми зустрічаємось і спілкуємось як одна нова людина, це благословляє і підбадьорює всіх, і цим ми потужно проголошуємо повноту Божих планів у Святому Письмі. Така мета спільноти «Одна нова людина». Збиратися і стояти пліч-о-пліч, проголошуючи всевладдя Бога, який вірний Своєму слову!